torsdag den 29. oktober 2015

AT INDFRI ET LØFTE


Jeg erindrer svagt at jeg for noget tid siden kom til at love alle jer Sultne Studerende derude at I nok skulle få opskriften på den super fine lakseroulade jeg lavede da vi havde kreativ anretning på skolen. I mellemtid sketer der så bare lige det, at jeg fik mega travlt med diverse afleveringer, og derfor kom bloggen altså i sidste række. Men nu har jeg heldigvis fundet mig et lille pusterum, for i går færdiggjorde jeg mit valgfrie specialefag med et 12-tal, og det betyder at jeg faktisk ikke har mere skolerelateret at tænke på før fredag, hvor vi får udleveret vores svendeprøve.... og så forsvinder jeg nok lidt fra jordens overflade igen. Men lige nu tænker jeg slet ikke så langt, og prøver bare at nyde mit lille pustrum og slappe af med at blogge lidt i sofaen. Og hvad kunne være mere oplagt end at lave et hurtigt indlæg om den opskrift som jeg jo rent faktisk havde lovet jer.



Man behøver jo naturligvis ikke at lave rouladen så fancy som jeg har gjort, en enkel skive med lidt syltede rødløg og en god dressing vil helt sikkert vinde ligeså mange hjerte rundt om i diverse Sultne Studerendes hjem.

Lakseroulade - 8 pers:

Bund
450 g hakket, spinat, optøet
20 g smør
4 æg
2 spsk. mel
Salt, peber og muskatnød
Laksefyld:
300 g røget laks, skåret i små stykker
150 g flødeost
1 dl cremefraiche
1 spsk. purløg, finthakket
½ spsk. dild, fint hakket
80 g pinjekerner
80 g cherry tomater
1 citron

Pres væden ud af den optøede spinat og svits den i smørret.

Blend dernæst spinaten sammen med æggeblommer, mel, salt, peber og muskatnød.

Pisk nu æggehviderne stive og ved dem i spinatmassen,

Smør nu dejen ud på en bageplade med bagepapir, den skal være firkantet med ca. ½ cm. tykkelse.

Bag nu bunden i ca. 10 min ved 200 grader.

Når bunden er bagt dækkes den med et fugtigt klæde så den kan køle af mens fyldet laves

Fyld:
Pinjekerner ristes og tomtater skæres i små tern.

Herefter røres laks, pinjekerner, tomat, fint revet citronskal, cremefraiche, flødeost, salt, peber og urter sammen til et cremet fyld.

Smag fyldet til med citronsaft og fordel det jævnt over den bagte spinatbund.

Rul nu rouladen stramt sammen, pak den ind i film og lad den stå koldt. gerne natten over så den kan sætte sig.

Skær nu den kolde roulade ud og server.

Syltede rødløg:

2 - 3 rødløg skåret i 8 dele
1 dl. mørk balsamico 
1-2 tak. honning 
Salt og peber

Svits løgene i lidt olie i en kasserolle

Når løgene er næsten møre tilsættes balsamico, honning, salt og peber og det hele koges let ind.

Når balsamicoen har konsistens som sirup er løgene færdige.

Dressing med safran og hvidvin:

1 dl hvidvin
1/4 dl hvid balsamico 
1 lille nip safran
1 dl cremefraiche 
Salt og peber
2 spsk. mayonnaise 

Kog hvidvin ind sammen med balsamico og safran til der er ca. 1 spsk. tilbage

Pisk nu dressingen sammen ved at smage cremefraiche og mayonnaise til med salt, peber og hvidvins essensen.


0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...